Ontwikkel je Business IT-roadmap en digitale transformatie
Als gecertificeerd IT-Regiemanager ondersteunt Cor van Weenum (Enligne) diverse bedrijven in een digitale transformatie. In dit blog beschrijft hij zijn visie op IT-veranderingen in organisaties.
Ik loop al wat jaren mee in de bouwsector en weet inmiddels dat woorden en daden het onderscheid maken tussen leiders en volgers in een tot op heden toch redelijk traditionele sector. Veel ondernemingen willen veranderen, maar tussen willen en doen ligt een hele grote stap, want het betekent nogal wat voor een onderneming.
De startvraag is: wat is je belangrijkste drijfveer om te willen veranderen en je te onderscheiden? Denk aan:
Onderscheiden in product of prijs.
Hogere productiviteit: dus meer leveren met dezelfde mensen.
Klantgericht aanbod op basis van actuele marktvraag.
Meer kennis borgen die bijdraagt aan betere innovatie.
Marketing: opbouwen van marktkennis en inzicht in klantbehoeften.
Echte ketenintegratie.
Procesintegratie van ontwikkeling tot beheer.
Gebruik maken van bestaande marktdata.
Bouwinformatiemodel intelligent toepassen.
Internet of things integreren in een intelligente woonomgeving.
Verhoging van marges en verkleinen van faalkosten.
Ondernemingen die in dit proces zitten, merken al snel dat de gemiddelde IT-afdeling deze doelstellingen moeilijk tot executie weten te krijgen. Vaak is de fundering (infrastructuur) niet op orde, terwijl deze voor de nieuwe technologie juist flexibel en stabiel moet zijn. Is dat op orde, dan volgen de behoeften van de onderneming afgezet tegen de strategische doelstellingen, vertaald in een road map voor de komende jaren. Hierin vinden we de juiste stappen die de ambitie door aansluitende en diverse deelprojecten ondersteunen.
Van winkel naar web in digitale transformatie
De verschuiving van traditionele winkel naar web heeft op veel ondernemingen een grote impact gehad. In andere sectoren hebben we inmiddels de ontzettend veel voorbeelden gezien van het ontbreken van een goed uitgewerkte strategie voor digitale transformatie. Denk V&D en Perry Sport. Met hun oude historie van IT-systemen waren ze niet meer flexibel genoeg om snel in de veranderende markt te kunnen opereren.
Maar gaat dit ook gebeuren binnen de bouwbranche? Dit proces is inmiddels volop bezig. Sceptici zeggen misschien een huis is emotie en dat koop je niet via Internet, maar ik ben ervan overtuigd dat dit gaat veranderen. Van winkel naar web gaat in de bouw van brochure naar web. Diverse bouwers ondersteunen dit al met belevingscentra. Kopers lopen dan met behulp van een BIM-model virtueel door hun woning met de door hun gekozen opties daarin verwerkt. We zien een duidelijke trend in standaardisatie en concepten binnen vaste, maar toch flexibele kaders. Denk ook aan de minder flexibele, maar wel snelle prefab met half fabricaten of complete woningen. En zo zullen er nog meer variaties komen. Allemaal vanuit een standaard goed opgebouwd met enkele tot veel keuzeopties voor de klant.
We hebben gezien dat we in de bouw van het tekenbord aangekomen zijn bij BIM-modellen vanuit uitstekende softwarepakketten al dan niet gekoppeld aan calculatiesoftware. Op dit moment zien we de opkomst van diverse grafische modellen (configurators) die via VR-technologie (Virtual Reality) de eerste echte beleving brengen.
Afstemming, just-in-time en grotere marges
Eén ding is duidelijk: de bouw begint eindelijk een logistieke onderneming te worden. De grootste uitdaging is net als in de auto-industrie dat de koper, binnen de kaders, zijn eigen woning kan configureren met alle mogelijke varianten in badkamertegels; verwarmingen; elektronica zoals domotica, luchtvochtigheid, belichting, verwarming, camera-systemen; digitale gemakdiensten, enzovoort. De vele toeleveranciers in de keten vragen nog om veel afstemming en iedereen pakt zijn marge.
De toekomstige bouwer beheert het proces van ontwerp tot beheer, maar ook de toelevering binnen zijn model in de toekomst. We zullen zien dat toeleveranciers net als in de auto-industrie straks geïntegreerd in de keten moeten leveren just-in-time. Verschillende gespecificeerde toeleveringsbronnen worden in de configurator geïntegreerd met het BIM-model. Dat wordt de intelligentiedrager van de gemaakte keuzes vertaald worden naar data voor arbeid, materialen, eenheden. Het centrale interne systeem wordt vervolgens gevoed met de juiste data voor logistiek, achterliggende toeleveranciers en administratieve processen.
“Met dit soort data voorkomen we onnodige fouten door menselijke handelingen.”
Dat betekent dat traditionele rollen veranderen en nieuwe functies terugkomen met focus op klantrelaties. Ook door de veranderende rol van de toeleveranciers zullen bouwers zelf meer rechtstreeks gaan organiseren om de kwaliteit van de toelevering en de marges te verhogen.
Daarnaast zullen we zien dat de planontwikkeling ook een boost gaat krijgen. In de modellen kunnen we vergunningstrajecten optimaler in beeld brengen, maar ook het kadaster biedt al veel digitale informatie uit verschillende bronnen. Dat helpt bij het maken van de juiste analyses en een snellere voorbereiding van trajecten. Met dit soort data zullen we toekomstige innovaties en projecten veel effectiever van de grond krijgen en voorkomen we meer onnodige fouten door menselijke handelingen.
Meer voor hetzelfde geld
Bouwers willen hun risico inperken door minder afhankelijkheden in leveringen toe te staan. Traditioneel bouwen kent hoge risico’s tegen lage marges. Die marges gaan nu omhoog door de juiste toepassing van concepten die een toekomstige strategie optimaal ondersteunen, logistiek, een verdere standaardisatie en beheersing van toeleveringen met de benodigde flexibiliteit vanuit de markt. Ook de consument vaart er wel bij, want uiteindelijk krijgt deze consument meer voor hetzelfde geld.
Cor van Weenum is in het dagelijkse leven Certified IT Regie Manager en heeft al vele transformaties binnen bouwbranche gerelateerde ondernemingen met succes afgerond.
(Cor).H. van Weenum, IT Regie Management by Enligne b.v. | Tel. +31650223333 | info@enligne.nl | www.enligne.nl